HBCPOLSKA
Administrator
Dołączył: 29 Cze 2009
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 12:15, 15 Lis 2009 Temat postu: komisja Europejska - Monopol CocaColi |
|
|
Komisja kończy postępowanie antymonopolowe w sprawie praktyk Coca-Coli w Europie
Komisja Europejska otrzymała dzisiaj zobowiązania od firmy Coca-Cola dotyczące działalności handlowej prowadzonej przez nią w Unii Europejskiej. Zdaniem komisarza Mario Montiego zobowiązania te są wystarczające do zawarcia ugody kończącej pięcioletnie dochodzenie. Bezpośrednim skutkiem zobowiązań będzie większa konkurencja na europejskim rynku bezalkoholowych napojów gazowanych oraz większy wybór napojów w sklepach i kawiarniach. Przed ostatecznym zatwierdzeniem zobowiązania zostaną opublikowane w celu uzyskania uwag stron trzecich. Jest to dopiero drugi[1] projekt decyzji w sprawie zawarcia ugody odkąd w maju zeszłego roku weszło w życie nowe rozporządzenie UE w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji i pierwszy, który dotyczy całego terytorium europejskiego.
„Zobowiązania złożone przez Coca-Colę wyrównają szanse na rynku bezalkoholowych napojów niegazowanych w Europie. Dzięki działaniom Komisji restauracje, puby i sklepy będą oferować szerszą gamę napojów, a konsumenci będą mogli wybrać napój ze względu na cenę lub osobiste preferencje, zamiast kupować produkt firmy Coca-Cola tylko dlatego, że jest to jedyny produkt w ofercie” - powiedział Mario Monti, komisarz ds. konkurencji.
Zobowiązania przedstawił prezes firmy Coca-Cola, Neville Isdell, na dzisiejszym spotkaniu w Brukseli w imieniu swojej firmy oraz trzech głównych rozlewni Coca-Coli. Zobowiązania przewidują:
Zakaz zawierania umów na wyłączność. Klienci Coca-Coli będą mieli prawo kupować i sprzedawać bezalkoholowe napoje niegazowane każdego innego dostawcy. Jeżeli duża firma z sektora prywatnego lub państwowego ogłosi przetarg na dostawę napojów niegazowanych i oferta firmy Coca-Cola okaże się najlepsza, wówczas oczywiście Coca-Cola ma prawo być jedynym dostawcą napojów.
Zakaz udzielania rabatów docelowych i ilościowych. Coca-Cola nie może udzielać rabatów swoim klientom jedynie z tytułu kupowania tej samej lub większej niż w przeszłości liczby produktów Coca-Coli. Powinno to ułatwić klientom Coca-Coli zaopatrywanie się również u innych dostawców napojów niegazowanych.
Zakaz używania najsilniejszych marek Coca-Coli do sprzedaży jej mniej popularnych produktów. Coca-Cola nie może żądać, aby klient, który chce nabyć tylko jedną lub kilka najlepiej sprzedających się marek (np. zwykłą Coca-Colę lub Fantę Orange) kupował również inne produkty Coca-Coli, takie jak Sprite lub Vanilla Coke. Coca-Cola nie może również udzielać rabatów klientom, którzy zobowiążą się do kupna wyżej wymienionych innych produktów razem z tymi najlepiej sprzedającymi się, lub zarezerwują przestrzeń sklepową dla całej grupy produktów Coca-Coli.
20% wolnej przestrzeni w chłodziarkach Coca-Coli Jeżeli Coca-Cola dostarcza bezpłatnie chłodziarkę do napojów, a w punkcie sprzedaży nie ma innego urządzenia do chłodzenia napojów, do którego konsument miałby bezpośredni dostęp, właściciel punktu sprzedaży może wykorzystać co najmniej 20% przestrzeni chłodziarki dostarczonej przez Coca-Colę na inny, dowolnie wybrany produkt.
Zobowiązania Coca-Coli zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym. Jeżeli podstawy zobowiązań okażą się solidne, staną się one wiążące dla firmy na mocy tzw. „decyzji w sprawie zobowiązań”. W razie ewentualnego późniejszego naruszenia postanowień decyzji w sprawie zobowiązań, istnieje możliwość nałożenia grzywny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|